Budućnost trgovine zasnivaće se na ulaganju u nove procese digitalizacije, veštačkoj inteligenciji na nivou prodaje, ulaganju u zdravije proizvode za potrošače i održivo poslovanje istaknuto je na konferenciji “Budućnost trgovine” koju su organizovale Privredna komora Srbije (PKS) i Color Media Communications, pod pokroviteljstvom Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine.

„Jedna od najznačajnijih privrednih grana u Srbiji je svakako trgovina, koja je u poslednjih 10 godina u izrazitoj meri povećala konkurentnost na tržištu, samim tim i broj maloprodajnih objekata, kao i zaposlenih“, rekao je Milun Trivunac, savetnik predsednika Privredne komore Srbije. On je dodao da tokom globalnih izazova stabilnost ekonomije jedne zemLje zavisi od kvaliteta lanaca snabdevanja na unutrašnjem tržištu. „Srpska maloprodaja je uprkos svetskoj krizi nastavila da investira, ulaže u projekte modernizacije i digitalizacije, konstantno se prilagođavajući potrebama potrošača“, istakao je Trivunac.

Na konferenciji koju su uvodnim izlaganjima otvorili ministar unutrašnje i spoljne trgovine, Tomislav Momirović i ambasador Francuske, Pier Košar razgovaralo se o perspektivama razvoja trgovine kao okosnici daljeg ekonomskog razvoja i uticaju najvećih maloprodajnih lanaca na sektor trgovine i celokupnu privredu Republike Srbije.

Upotreba plastičnih kesa u trgovini u Srbiji je za manje od godinu dana smanjena za više od 80 odsto istakao je Momirović.

“Svi smo svesni koliko je važno da brinemo o životnoj sredini, da smanjimo otpad i promovišemo održivo poslovanje. U proteklom periodu smo zajedno radili na inicijativama, koje su smanjile upotrebu plastike i smanjile otpad koji se generiše u ritejl industriji”, istakao je Momirović. On je naglasio da je veoma važno da ceo lanac snabdevanja prihvata nove trendove za koje se zna da će pomoći u očuvanju životne sredine, kao što je izbegavanje plastike, reciklaža, upotreba regenerativnih i nezagađujućih materijala, kao i upotreba novih tehnologija.

“Trgovinski lanci znaju da će im usvajanje modela cirkularne ekonomije i odgovorno poslovanje pomoći da se povežu sa svojim postojećim kupcima i privuku nove potrošače koji sve više brinu o životnoj sredini”, naglasio je Momirović.

Kako je dodao, trgovci moraju konstantno da budu deo dijaloga o novim modelima upravljanja otpadom, posebno ambalažnim otpadom, jer je trgovina most koji povezuje proizvođača i potrošača. “Maloprodavci su oni koje potrošači uvek prve vide i prepoznaju kada se dešavaju promene”, rekao je ministar spoljne i unutrašnje trgovine.Prema njegovim rečima, veoma je važno da pored zakonskog uređenja trgovine svi zajedno više radimo na samoregulaciji i podizanju etičke svesti u trgovini, kako bi se stvorilo tržište zasnovano na poštovanju potrošača i fer konkurenciji.

Ambasador Francuske u Srbiji, Pier Košar naglasio je da je za Francusku sektor trgovine od izuzetnog značaja i da su kao i u Srbiji u fokusu novi trendovi poput kupovine organskih proizvoda i to lokalnog porekla. Zatim, tu je sve značajnije pitanje održivog razvoja i poboljšanje uslova e-commerce poslovanja koji postaje sve značajniji.

Nakon otvaranja je usledila panel diskusija “Trgovina kao okosnica daljeg ekonomskog razvoja – Kakva je budućnost trgovine u Srbiji?” u kojoj su učestvovali Žarko Malinović, pomoćnik ministra, Ministarstvo za unutrašnju i spoljnu trgovinu, Slobodan Aćimović, prof. Ekonomski fakultet Univerziteta u Beogradu, Nikola Cvijanović, izvršni direktor, kompanija “Univereksport”, Jelena Pavlović, potpresednica I članica Izvršnog odbora kompanije “Delez Srbija” I Violeta Kovačević, generalna direktorka, kompanija “Merkator-S. Moderator je bila Irina Vukotić, Prva TV.

Žarko Malinović, pomoćnik ministra, Ministarstvo za unutrašnju i spoljnu trgovinu naveo je da je trgovina u Srbiji poslednjih godinu dana dobila skroz drugačiju dinamiku. Kao najveću pobedu ministarstva vidimo to što smo postali značajan partner privredi i što zajedno sa kompanijama unapređujemo trgovinu u Srbiji i krajnjim potrošačima dajemo veću vrednost zbog koje trgovina postaje prava okosnoca daljeg ekonomskog razvoja Srbije.
Za kraj konferencije dr Snežana Miletić, profesorka Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu imala je prezentaciju na temu “Analize socio-ekonomskog uticaja najvećih maloprodajnih lanaca na sektor trgovine i celokupnu privredu Republike Srbije“ gde je istakla da profitabilnost maloprodajnih kompanija raste sporo ali definitivno raste. U narednom periodu se očekuje još poboljšanje uslova poslovanja.

Izvor: PKS